Nieuws

Trots op verantwoordelijkheid voor eigen stulpje

Het team op de woning van Tragel aan de Assestraat in Hulst regelt zelf zijn zaakjes. Het team gaat als een trein met hun uitdaging: zelfstandig werken. En daar profiteren de bewoners en cliënten van.

“Het werkt!” zegt eerste begeleider Marike Hoorman. Ze is twintig jaar in dienst bij Tragel. Haar collega Lindsey Boerdam werkt zeventien jaar bij Tragel. Zij zegt: “Zie het als een kleine onderneming. Ons team van zeventien personen regelt alles zelf, van de planning van personeelsinzet, financiën en zorgdossiers tot de contacten met vertegenwoordigers. Ieder heeft zijn eigen taak. We hebben een manager als coach en de stafafdelingen als back-up.” De nieuwe manier van werken betekent meer vrijheid. Marike: “We kunnen zelf creatief zijn en onze talenten benutten. We hebben inzicht en voelen ons verantwoordelijk.”

Maatwerk
“Voor de bewoner is er meer kwaliteit van zorg, omdat we snel kunnen reageren als de bewoner iets vraagt. Wij maken zelf de planning en zetten mensen steeds in waar ze het beste tot hun recht komen. De bewoners vinden het ook fijn vertrouwde gezichten te zien”, zegt Lindsey. De manier van werken vergt veel van medewerkers: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en inzet. Marike: “Wij zien het als een verrijking van ons werk, niet als ballast. Werken in zelfstandige teams betekent niet dat je alles zelf moet doen. We staan er niet alleen voor, met een manager en staf waarop we kunnen terugvallen. Het zelfstandig worden van teams is een proces dat tijd nodig heeft. Elk team volgt in zijn eigen tempo”, zegt Marike. “Geen enkele bewoner of cliënt is hetzelfde. Geen enkel team is hetzelfde. Daar moeten oplossingen voor worden bedacht. Het uitgangspunt is dat zelfstandig werken ons handvatten geeft om het leven voor onze bewoners en cliënten zo goed mogelijk te maken. We hebben zelf de meeste kennis van de zorg in huis of weten waar we het kunnen halen.”

Betrokken
Léon Phernambucq is sinds kort voorzitter van de Centrale Cliëntenraad, waar zelfstandige teams volop onderwerp van gesprek zijn. Léon heeft er als voormalig bestuurder van een zorgorganisatie ervaring mee. “Die zijn positief”, zegt hij. “Het is goed wanneer medewerkers zelfstandig besluiten kunnen nemen, met enkele kaders als uitgangspunt. Ouders zijn meer betrokken door de directe communicatiemogelijkheden met de begeleiding. De verantwoordelijkheid voor de zorg is laag in de organisatie. Het beschikbare geld gaat zoveel mogelijk naar de directe zorg. Daardoor kunnen ze de cliënten meer bieden. Kortom, meer arbeidsplezier voor de medewerkers, meer zeggenschap voor de bewoners en cliënten en meer cliënttevredenheid. Dat is goed leven.”

Fotobijschrift: Bewoner Harm Theunisse bezorgt samen met Roger Blommaert (eigenaar Attent supermarkt Vogelwaarde) elke week de boodschappen in de Assestraat. Harm werkt al tien jaar bij Attent.

Terug naar overzicht